dilluns, 9 de maig de 2016

EL DEBAT ESCENIFICAT : UNA EXPERIÈNCIA ...



Una experiència a filosofia neix de la improvisació.Podem pensar com fer pensar , com fer argumentar, com fer que el diàleg pugui adquirir una significativitat prou motivadora. En moltes d'aquestes anades i vingudes... de pensar i repensar... de dir i fer, de escriure i reescriure ens trobem amb experiències interessants. No ha estat la primera ocasió que he convertit en un escenari una classe de filosofia per generar un pessic d'idees, de paraules, de gestos .. La filosofia pot tenir molts recursos i un d'aquests és utilitzar elements com el teatre per arribar més a tots els  adolescents. 




  • Inici 

Iniciem plantejant el debat com una oportunitat per saber argumentar, saber cercar informació, saber aprendre a dialogar, saber expressar-se en públic, saber interpretar. 

La classe és l'escenari 39 adolescents de primer batxillerat. 2 sessions per preparar les intervencions i el debat, 3 sessions per realitzar el debat,  1 sessió final de tancament i valoració de l'experiència. 






Hi ha una pregunta que obre el debat ,


La tecnologia avui és una eina favorable o l'hem convertit en un perill per la nostra espècie ? 


 una posició o postura perquè cada part del grup-classe adopti una vessant a favor o en contra , dividint-se el grup en : 

DEFENSORS  I DETRACTORS , TRIBUNAL DE JUSTICIA, MITJANS DE COMUNICACIÓ, SERVEIS . 


Seguidament de forma voluntária han de sortir un fiscal i un advocat, amb els corresponents secretaris. A continuació cada una de les parts decidirà les seves estratègies per defensar la postura més forta . 
De forma paralel·la hi ha un tribunal de justicia que decidirà qui serà el guanyador en argumentacións, proves, estratègies. 
L'entorn també és important per tant hi ha mitjans de comunicació, hi ha dibuixant, hi ha fotògrafs, hi ha canals de televisió... 


En un inici es marca un perfil personal que cada alumne ha de pensar, representant un paper en el judici . Una eina que utilitzant la tecnologia , informàtica permet seguir un model consensuat per tothom amb dades bàsiques i ajuda a perfilar el personatge , i situar-se en el model real de l'escenificació. 


Una vegada decidit cal cercar una informació sobre el que es representarà , cal assabentar-se del què se sap , que es coneix, que es defensa. 


Les parts preparen les estratègies de defensa i atac amb arguments i proves , que neixen dels seus comissionats, de les distintes persones que representaran la seva posició. 



El final és un producte en forma de resolució, o del paper que ha fet cada persona al llarg del judici . 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada